Πλήρης κύκλος Σεμιναρίων – Μαθημάτων

Πρόγραμμα εξειδίκευσης πάνω στην Καλλιτεχνική Εμψύχωση - Θεατρικό Παιχνίδι

Περιεχόμενο – Στόχοι: Το βασικό πρόγραμμα εκπαίδευσης του εργαστηρίου ΑΝΙΜΑ λειτουργεί από το 1986, επαναλαμβάνεται και βελτιώνεται κάθε χρόνο, με αντικείμενο την Επιμόρφωση σε θέματα όπως το Θεατρικό Παιχνίδι, η Μουσικοκινητική, η Θεατρική κίνηση, η Σωματική έκφραση, κ.ά. Ονομάζεται «Πλήρης κύκλος σεμιναρίων – μαθημάτων» και αποτελείται από ένα σύνολο μαθημάτων που συνιστά το περιεχόμενο εξειδίκευσης στην «Καλλιτεχνική Εμψύχωση». Το πρόγραμμα αυτό θέτει τους παρακάτω στόχους:

  • να δώσει στους συμμετέχοντες τις γνώσεις, τις βιωματικές εμπειρίες και τη μεθοδολογική υποδομή για να αξιοποιήσουν τις παραστατικές τέχνες στο επάγγελμά τους,
  • να εξειδικεύσει τους επιμορφούμενους πάνω στο Θεατρικό Παιχνίδι – Καλλιτεχνική Εμψύχωση, εστιάζοντας πάνω στους τρεις άξονες: ΘΕΑΤΡΟ – ΜΟΥΣΙΚΗ – ΚΙΝΗΣΗ,
  • να διευρύνει, να ενδυναμώσει, να εμπλουτίσει και να εξασκήσει τους συμμετέχοντες πάνω σε παιχνίδια Έκφρασης και Δημιουργίας.

(Διαβάστε αναλυτικά για τους στόχους και τη φιλοσοφία της ANIMA)

Επίπεδα – κύκλοι μαθημάτων: Ο βασικός κύκλος σεμιναρίων - μαθημάτων Καλλιτεχνικής Εμψύχωσης του εργαστηρίου ΑΝΙΜΑ είναι χωρισμένος σε 4 αυτοτελή επίπεδα. Το κάθε επίπεδο - κύκλος έχει διάρκεια ενός εξαμήνου. Η παρακολούθηση κάθε επιπέδου - κύκλου προαπαιτεί την ολοκλήρωση του προηγούμενου.

Επιλογές: Οι συμμετέχοντες έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν 1 έως 4 επίπεδα.

Βιωματική δράση: Τα σεμινάρια - μαθήματα στην ΑΝΙΜΑ είναι βιωματικά και η παρακολούθησή τους είναι υποχρεωτική.

Απευθύνεται στους: Εκπαιδευτικούς, καλλιτέχνες εκπαιδευτικούς, θεατρολόγους, εμψυχωτές, ειδικούς παιδαγωγούς, ηθοποιούς, μουσικούς, καθηγητές φυσικής αγωγής, μουσειοπαιδαγωγούς, κοινωνικούς λειτουργούς, ψυχολόγους, θεραπευτές, φοιτητές παιδαγωγικών και καλλιτεχνικών τμημάτων και σε όλους όσοι ασχολούνται ή πρόκειται να ασχοληθούν επαγγελματικά με το θεατρικό παιχνίδι - θεατρική εμψύχωση

Διάρκεια πλήρους κύκλου: 4 ακαδημαϊκά εξάμηνα (4 επίπεδα - κύκλοι)

Διάρκεια κάθε επιπέδου: 1 ακαδημαϊκό εξάμηνο (112 διδακτικές ώρες)

Εισηγητές: Οι διδάσκοντες - εισηγητές του εργαστηρίου ΑΝΙΜΑ, είναι καταξιωμένα μέλη της ομάδας ΑΝΙΜΑ, με ξεχωριστή πορεία και διακρίσεις στον παιδαγωγικό, καλλιτεχνικό και ακαδημαϊκό χώρο.

Τίτλοι σπουδών: Με την ολοκλήρωση του συνόλου των μαθημάτων(4 επίπεδα), οι συμμετέχοντες αποκτούν εξειδίκευση στην «Καλλιτεχνική και Δημιουργική Εκπαίδευση» και παίρνουν την αντίστοιχη «Βεβαίωση Σπουδών». Με την ολοκλήρωση του κάθε κύκλου οι συμμετέχοντες λαμβάνουν την ανάλογη βεβαίωση σπουδών, που αντιστοιχεί στο σύνολο κύκλων - επιπέδων που έχουν παρακολουθήσει.

Έναρξη: Α’ Επίπεδο – 17 Οκτωβρίου, Γ’ Επίπεδο – 16 Οκτωβρίου

Εγγραφές: Για πληροφορίες και εγγραφές, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επικοινωνήσουν με τη γραμματεία της ΑΝΙΜΑ τηλεφωνικά ή, συμπληρώνοντας την φόρμα επικοινωνίας.

 

 


 

ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

 

ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ - ΜΑΘΗΜΑΤΑ: Α’ ΕΠΙΠΕΔΟ

Διάρκεια: 17 Οκτωβρίου 2017 – 2 Φεβρουαρίου 2018

Θεατρική Κίνηση – Κινητικοί Αυτοσχεδιασμοί Α’

 Τρίτη 18.00 - 19.30

Τεχνικές Θεατρικής Έκφρασης Α’

 Τρίτη 19.45 - 21.15

Θεατρικό Παιχνίδι. Εφαρμογές Α’

 Παρασκευή 18.00 - 21.15

Μουσικοκινητικά Συστήματα Α’

 Παρασκευή 18.00 - 21.15

ΣΗΜ. Κάθε Παρασκευή διδάσκονται εναλλάξ τα μαθήματα “Θεατρικό Παιχνίδι. Εφαρμογές” και “Μουσικοκινητικά Συστήματα”.

 

ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ - ΜΑΘΗΜΑΤΑ: Β’ ΕΠΙΠΕΔΟ

Διάρκεια: 6 Φεβρουαρίου 2018 – 29 Μαΐου 2018

Θεατρική Κίνηση – Κινητικοί Αυτοσχεδιασμοί Β’

 Τρίτη 18.00 - 19.30

Τεχνικές Θεατρικής Έκφρασης Β’

 Τρίτη 19.45 - 21.15

Θεατρικό Παιχνίδι. Εφαρμογές Β'

 Παρασκευή 18.00 - 21.15

Μουσικοκινητικά Συστήματα Β’

 Παρασκευή 18.00 - 21.15

ΣΗΜ. Κάθε Παρασκευή διδάσκονται εναλλάξ τα μαθήματα “Θεατρικό Παιχνίδι. Εφαρμογές” και “Μουσικοκινητικά Συστήματα”.

 

ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ - ΜΑΘΗΜΑΤΑ: Γ’ ΕΠΙΠΕΔΟ

Διάρκεια: 16 Οκτωβρίου 2017 – 1 Φεβρουαρίου 2018

Δημιουργικότητα και Φαντασία

 Δευτέρα 18.00 - 19.30
Αφήγηση Παραμυθιού  Δευτέρα 19.00 - 21.15

Σώμα - Ρυθμός - Φόρμα

 Πέμπτη 18.30 - 21.15

Θεατρικό Παιχνίδι. Παιδαγωγική Μέθοδος

 Πέμπτη 18.30 - 21.15

Μουσική - Μουσικοκινητική. Παιδαγωγικά Προγράμματα

 Πέμπτη 18.00 - 21.15

 

 

ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ - ΜΑΘΗΜΑΤΑ: Δ’ ΕΠΙΠΕΔΟ

Διάρκεια: 5 Φεβρουαρίου 2018 – 31 Μαΐου 2018

Διδασκαλία μέσω Τέχνης

 Δευτέρα 18.30 - 21.15

Στοιχεία Δραματοθεραπείας

 Δευτέρα 18.00 - 21.15

Θεατρικό Παιχνίδι. Οργάνωση Παράστασης

 Πέμπτη 18.30 - 21.15

Αφήγηση Παραμυθιού

 Πέμπτη 18.00 - 21.15

 

 

 


 

ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑΤΑ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ΣΕΜΙΝΑΡΙΩΝ - ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ

 

Θεατρικό Παιχνίδι. Εφαρμογές (Α' και Β' επίπεδο)
Στο μάθημα εφαρμόζεται ένα σύνολο ασκήσεων - δράσεων θεατρικού παιχνιδιού, παντομίμας, αυτοσχεδιασμού και δραματοποίησης, στη βάση των οποίων οι συμμετέχοντες αναπτύσσουν τη φαντασία τους και καλλιεργούν τη σωματική και λεκτική τους έκφραση. Στη συνέχεια, αναλύονται οι στόχοι των δραστηριοτήτων και μελετώνται οι παράγοντες που τις καθορίζουν. Έτσι, προκύπτουν μοντέλα εφαρμογής και οργάνωσης προγραμμάτων θεατρικού παιχνιδιού.

Μουσικοκινητικά Συστήματα (Α' και Β' επίπεδο)
Η ηχητική - μουσική - κινητική ενεργοποίηση αποτελεί τον κεντρικό άξονα του μαθήματος αυτού. Με ειδικά στοχευμένες δραστηριότητες, οι συμμετέχοντες εξελίσσουν το μουσικό τους αισθητήριο, βιώνοντας τους μουσικούς νόμους μέσα από το σώμα τους. Μαθαίνουν να επικεντρώνονται σε ηχητικές χροιές, δυναμικές, ρυθμούς και μελωδίες, και να αξιοποιούν τα στοιχεία αυτά ως εκφραστικά και επικοινωνιακά μέσα. Στο μάθημα υιοθετούνται εκ περιτροπής η θεωρητική, η βιωματική και η αναλυτική διδακτική μέθοδος.

Θεατρική Κίνηση – Κινητικοί Αυτοσχεδιασμοί (Α' και Β' επίπεδο)
Στην ύλη του μαθήματος περιλαμβάνονται ασκήσεις δανεισμένες από το πρόγραμμα προετοιμασίας ηθοποιών, προσαρμοσμένες σε εκπαιδευτικούς στόχους. Οι συμμετέχοντες θα δουλέψουν πάνω στην αξιοποίηση του σώματος ως εκφραστικού εργαλείου, θα συνειδητοποιήσουν και θα διευρύνουν τα όριά τους, θα πειραματιστούν με την κινητική - συμβολική έκφραση των συναισθημάτων, θα δημιουργήσουν σωματικές εικόνες και ιστορίες. Τα μέλη της ομάδας θα εστιάσουν σε έννοιες όπως: επικοινωνία, συνεργασία, συγκέντρωση, διαχείριση σωματικής ενέργειας, εκφραστική χρήση μελών του σώματος κ.ά.

Τεχνικές Θεατρικής Έκφρασης (Α' και Β' επίπεδο)
Ασκήσεις και δραστηριότητες φαντασίας, δημιουργικότητας, σκηνικού λόγου, σωματικής και φωνητικής ενέργειας, επικοινωνίας, συνεργασίας, έκθεσης σε κοινό κ..ά. εμπεριέχονται στην ύλη του μαθήματος, με σκοπό ο κάθε εκπαιδευτικός - εμψυχωτής να εξασκήσει τα εκφραστικά του μέσα και να αποκτήσει χρήσιμα εργαλεία για τη διδακτική διαδικασία.

Αφήγηση Παραμυθιού (Γ' και Δ' επίπεδο)
Στο μάθημα επιχειρείται η χωρική, η κιναισθητική και η θεατρική διάσταση της αφήγησης ενός κειμένου-παραμυθιού. Για το λόγο αυτό ενεργοποιείται το σύνολο των τρόπων έκφρασης (θεατρικών, σωματικών, ηχητικών, εικαστικών). Οι συμμετέχοντες μαθαίνουν να αποδίδουν πιστά το κείμενο, αλλά και να παρεμβαίνουν επιδέξια στην πλοκή του, δημιουργώντας το δικό τους μύθο.

Μουσική - Μουσικοκινητική. Παιδαγωγικά Προγράμματα (Γ' επίπεδο)
Στο πλαίσιο του μαθήματος, οι δραστηριότητες Μουσικής - Μουσικοκινητικής γίνονται κατανοητές ως μέσα αντίληψης του χώρου και του χρόνου, ανάπτυξης της λογικομαθηματικής σκέψης, συγκέντρωσης, αυτοπειθαρχίας, συνεργασίας, έκφρασης και αυθόρμητης εμπλοκής.. Οι συμμετέχοντες στο μάθημα πειραματίζονται στο σχεδιασμό και τη υλοποίηση προγραμμάτων μουσικοκινητικών ασκήσεων. Κατά τη διαδικασία, γίνονται ομαδικές εστιασμένες συζητήσεις (focus group discussions), μέσα από τις οποίες οικοδομείται η μεθοδολογία εφαρμογής της Μουσικοκινητικής ως διδασκόμενο αντικείμενο (teaching music) και ως διδακτικό μέσο (teaching through the music).

Θεατρικό Παιχνίδι. Παιδαγωγική Μέθοδος (Γ' επίπεδο)
Στο Γ’ επίπεδο του μαθήματος, επιδιώκεται η ανάλυση της Μεθοδολογίας του Θεατρικού Παιχνιδιού. Στη βάση των εφαρμογών του Α' και Β' επιπέδου, το Θεατρικό Παιχνίδι αναδεικνύεται ως μέσο αντίληψης της σχολικής γνώσης, του εαυτού και του κόσμου. Οι συμμετέχοντες μαθαίνουν να κατηγοριοποιούν τις ασκήσεις και να χειρίζονται τρόπους Οργάνωσης Θεατροπαιδαγωγικών Προγραμμάτων.

Σώμα - Ρυθμός - Φόρμα (Γ' επίπεδο)
Σκοπός του μαθήματος είναι η απελευθέρωση του σώματος έτσι ώστε να πραγματώνει τη φόρμα της απίθανης και ανυπόταχτης φαντασία μας. Διερευνώνται η ομάδα, η δυναμική της, οι ανάγκες και οι δυνατότητες των μελών της. Εφαρμόζονται ασκήσεις αναπνοής, αντοχής, μιμητικής αναπαραγωγής συμβάντων καθημερινής ζωής που αφορούν την κίνηση του σώματος: Περπατώ, τρέχω, κάθομαι, ξαπλώνω, πηδώ. Έλκω-Έλκομαι-Σπρώχνω-Τραβώ. Αναγνωρίζω το μεγάλο μοτέρ της ζωής, τον ρυθμό, τον υιοθετώ στα χέρια, στα πόδια, στον ήχο μου, τέλος τον ενσωματώνω και αυτοσχεδιάζω. Γίνεται γνωριμία με μοτίβα και ασκήσεις της μεθόδου Jacques Lecoq, των σπορ και των πολεμικών τεχνών.

Διδασκαλία μέσω Τέχνης (Δ' επίπεδο)
Το αντικείμενο του μαθήματος αφορά στην αισθητική προσέγγιση μη καλλιτεχνικών θεμάτων (arts integration). Οι συμμετέχοντες μαθαίνουν να διαχειρίζονται θέματα γλωσσικά, μαθηματικά, περιβάλλοντος κ.ά. που περιέχονται στα σχολικά προγράμματα σπουδών, ως αισθητικά ερεθίσματα. Καλλιεργούν τη διδακτική τους ετοιμότητα, αντιμετωπίζουν την τέχνη ως ένα σύνολο με τη ζωή, και ενιαιοποιούν τα υπόλοιπα μαθήματα που έχουν πάρει κατά την επιμόρφωση ANIMA.

Θεατρικό Παιχνίδι. Οργάνωση Παράστασης (Δ' επίπεδο)
Στο Δ’ επίπεδο, δραστηριότητες Θεατρικού Παιχνιδιού συνδυάζονται για να αποτελέσουν προγράμματα διαθεματικής προσέγγισης διάφορων θεμάτων που περιέχονται στα τρέχοντα σχολικά Προγράμματα Σπουδών. Επίσης, στη βάση αυτής της σύνδεσης της θεατρικής ενασχόλησης με την ύλη του σχολείου, οι συμμετέχοντες μαθαίνουν τα βήματα που ακολουθούνται για την οργάνωση θεατρικής παράστασης «για παιδιά» και «με παιδιά» (επιλογή θέματος / έργου, γνωστική επεξεργασία, καλλιτεχνική παραγωγή, κείμενα, σκηνικά, μουσική, κουστούμια, σκηνοθεσία, φωτισμοί), στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Στοιχεία Δραματοθεραπείας (Δ' επίπεδο)
Σκοπός του μαθήματος είναι η θεωρητική και βιωματική εισαγωγή των συμμετεχόντων στις θεραπευτικές δυνατότητες των θεατρικών δράσεων. Στο πλαίσιο αυτό, οι συμμετέχοντες προσεγγίζουν διεπιστημονικά το θέατρο, συνδέοντας το με στοιχεία ψυχολογίας, ψυχοθεραπείας και ψυχοδράματος. Στις τεχνικές που υιοθετούνται, το θέατρο αντιμετωπίζεται ως ευρύ πολυτροπικό πεδίο, στο οποίο περιέχονται δραστηριότητες όπως η συγγραφή ιστοριών, η ζωγραφική, η αφήγηση, το παίξιμο ρόλων, η μουσική, η εκφραστική κίνηση, οι κατασκευές κ.ά. Η θεατρική δράση αναδεικνύεται ως μέσο επαναδιαπραγμάτευσης προσωπικών καταστάσεων και σύνδεσης της πραγματικότητας με το συμβολικό κόσμο της τέχνης.


Για πληροφορίες και εγγραφές, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επικοινωνήσουν  με τη γραμματεία της ΑΝΙΜΑ τηλεφωνικά ή, συμπληρώνοντας τη φόρμα επικοινωνίας.